Nytänkande? Nej!

Kolla in det här klippet! Göran visade oss det på GeMu:n förra veckan och jag skrattade högt åt det. Komeditrion "Axis of awesome" har satt ihop ett medley av många låtar. 5,5 min där kända låtar spelas med endast 4 simpla ackord som komp, runt runt runt i samma följd. Och det funkar. Låtarna är byggda på exakt samma grund - inte samma tonart som original såklart men ändå! Det är alltså så all radiomusik (ta det med en nypa salt) ser ut nu för tiden. Inget nytänkande här inte! Haha!

Jag kan inte låta bli att undra om det är låtskrivarna som blivit slöare och bekvämare eller om vi lyssnare bara är väldigt väldigt lättköpta och "ska ha det som det brukar vara".

???

Här kommer det:


Kommentarer
Postat av: Maria

Såg att det här var ett gammalt inlägg men jag bara MÅSTE kommentera.

Tycker att det är hur bra som helst! Varför krångla till det och göra det svårt för sig själv och de som lyssnar?! En massa 9 11 och 13 ackord, vem vill höra DOM? Eller spela DOM???? ;)

Lyssna på rockabilly musik, som är så populär, inte många ackord där inte.



Nä, fram för mer treklanger eller helst 2:or =D (som i AC/DCs musik) och använd bara 4 ackord. Snacka om utmaning att försöka göra nått nytt på den där rundgången.



Seriöst så tror jag att just T D Tp S -följden är igenkännande. Vi människor är inte så komplicerade när det gäller musik och tänk vad mycket bra man kan göra med den!



KRAAAAM

2010-11-05 @ 08:56:13

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback