Lugna'se kvinna!

Har alla människor en s k livsuppgift? Isåfall måste min vara att vara effektiv. Att hinna så mycket som möjligt på kortast möjliga tid.

Det är min ständiga tanke i alla lägen: Hur ska jag göra detta så fort och effektivt (och bra) som möjligt?

Jag är en motsägelsefull brud. Kolla bara på dessa typiska egenskaper som jag har:
- impulsiv (gällande det mesta)
- kontrollerande (gällande situationer och tidpunkter)
- effektiv
- tidskrävande
- högpresterande
- småslö
- multitaskande
- lite disträ

De tar ut varandra. Jag borde stanna på noll.

Hur kom jag då in på det här? Jo, jag satt nämligen nyss och försökte traggla med Viktor Rydbergs bok Singoalla som vi läser i Svenska B just nu. Den ska vara färdigläst på måndag och jag har läst 70 av 220 sidor. Jag tycker om att läsa MEN det är bara det att den här boken är skriven på träig, gammaldags svenska som t a r  t i d  a t t  l ä s a.

Som på kommando började min hjärna för en stund sedan funndera över: "humm, det här tar ju en förbaskad tid. Undrar vad jag ska göra. Läsa boken slarvigare? Snabba upp Matildas lilla hjärna? Kolla om det finns en filmatisering av boken att titta på istället?" Rätt var det var så kom jag på mig själv med att ha läst 5 sidor utan att veta vad det stod. Bra jobbat. Ett dåligt sätt att effektivisera.

Det goda i att vara effektiv är att jag hinner göra väldigt mycket saker och upplever ganska mycket får jag väl lov att säga ändå. Det gäller bara att veta hur man ska utnyttja sin effektivitet för jag skulle aldrig, över min döda kropp, göra något halvdant eller lämna ifrån mig någonting som var dåligt.

Jag är en timesaver. Vilken är din "livsuppgift"?




Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback