Jag har blivit min morfar

Ni vet sånt där om att man inte vill ta efter vissa egenskaper från sina föräldrar eller mor-/farföräldrar. Just det där och det där och det där ska man absolut INTE ta efter.
 
Jag har också sådana, men det känns som att om jag skriver dem här så kommer alla ni som känner både mig och min familj säga: "Ahmen du ÄR ju redan så! Du GÖR ju redan så!"
 
En sak kan jag i alla fall bekänna.
 
Jag är ju född och uppvuxen i en bondesläkt och ja, det har präglat mig något enormt (vilket jag hela mitt liv kommer känna otrolig tacksamhet över!). Vad är bönder aldrig nöjda med? VÄDRET! Morfar som hela sitt vuxna liv försörjt sig som potatisbonde samt röjt snö, satt upp vägpinnar, osv osv, missar aldrig en väderleksrapport. Inte så konstigt. Och alltid har vi alla barn och barnbarn till morfar fått höra "nu är det väder, tyst då" i en vänlig men bestämd ton som bara han kan få till, kära morfar.
 
Nu är jag exakt likadan. Jag kanske inte kollar rapporterna på TV särskilt ofta men jag är helt väder-besatt. Jag kollar SMHIs app på telefonen sjutton tusen gånger om dagen och har koll på väder och vind här, i Tierp, i Uppsala, you name it. Här om dagen ringde jag till mamma och sa: "Men hur gåååår det där nere? Ni har ju klass 1-varning!". "Jaha" sa mamma, "jo det snöar ju lite förstås".
 
Det är nog lite sjukt att jag sitter här och har koll på deras väder.
 
Morfar, nu är jag nog till och med "värre" än du. :-)

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mona

Underbart inlägg! Visst blir vi lika de äldre i vår släkt, sakta men säkert...

Svar: Ja, vare sig man vill eller inte så kommer det allt eftersom :)
Matilda Karlsson

2012-12-20 @ 13:08:48

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback