Julbak del 8521293130 - lakritskolor och julradio

Vilka spontana, konstiga och roliga grejer det händer nu! Haha! Mamma smsade mig på eftermiddagen: "killarna i julradio vill ha nån i Piteå som kan baka!". Jag drog iväg ett meddelande till deras facebooksida på en gång och en stund senare var jag i studion och bakade chokladtryfflar rullade i pepparkakskross. Knäppt värre!
 
Julradiogänget är härliga människor så det är skitkul att komma dit till den lilla ettan som förvandlas till radiostudio hela december. Men det var inte för intet som jag var lite nervös när jag knatade iväg över gården med en kasse ingredienser. TUR att jag ändå skulle baka de där tryfflarna i veckan så att jag hade grejer hemma! Det gick i alla fall bra och tryfflarna blev riktigt goda! Hörde ni mig?
 
Som jag skrev på förmiddagen har jag gjort knäck och lakritskola idag. Alltså lakritskolan är så god så det bara krullar sig i munnen. Det bästa är att jag får ha dom för mig själv eftersom Fredrik inte gillar lakrits... Knäcken får vara väl lov att vara "hans" för rättvisans skull, haha.
 
Recept på knäck:
 
2 dl grädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 msk smör
0.75 dl hackad mandel
 
Koka grädde, socker, sirap och smör i en vid, tjockbottnad gryta tills smeten börjar tjockna och bli mörk i färgen. Testa med kulprovet för att se när den är klar. Rör i mandeln och klicka i formar.
 
Recept på chokladdoppad lakritskola:
 
3 dl socker
3 dl grädde
1 dl ljus sirap
1 msk kakao
ca 1 dl turkisk peppar
2 tsk smör
200 g mörk choklad
flingsalt/havssalt
 
Koka upp socker, grädde, sirap och kakao i en vid, tjockbottnad gryta. Mortla turkisk peppar och låt det koka med och smälta ner i sockersmeten. När smeten har rätt konsistens (testa med kulprov!) för din smak så rör du i smöret och häller upp smeten i en rektangulär form klädd med bakplåtspapper. När kolan stelnat skär du den i rutor. Smält chokladen och temperera* den helst. Doppa kolorna i chokladen, lägg upp på ett bakplåtspapper och strö över lite salt. GOTT!
 
*När man tempererar chokladen på rätt sätt så smälter den inte i rumstemperatur och kan stå framme utan att kladda. Hur du tempererar: Smält 1/3 av chokladen över vattenbad. FINhacka de restarande 2/3 och rör ner det i den redan smälta chokladen så att allt smälter ihop. Då har chokladen perfekt temperatur för att doppa i! När den väl är tempererad stelnar den ganska snabbt men om du inte hinner klart går det bra att värma på den lite igen så den smälter.
 
 

Kommentarer
Postat av: Håkan

Blir det några lakritskolor kvar så vet jag en lång, blond tenor från UAK som GÄRNA äter upp några stycken. :P

Svar: Haha härligt! ;)
Matilda Karlsson

2012-12-05 @ 23:01:33

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback