Fri vilja finns inte

I alla fall inte i dess rätta bemärkelse. Dagens filosofilektion mynnade ut i en diskussion om den fria viljan - som så många gånger förr - och fick i alla fall mig att tappa tron på att människan skulle ha en fri vilja.

Vid närmare eftertanke är det så att även om vi väljer hur vi handlar så är alternativen aldrig fria. Det finns alltid någon underliggande orsak till våra handlingar. Uppfostran, konsekvenser osv.

Normer, etik och moral kommer också in i det här precis som vår uppfostran. Vi har grundläggande värderingar och erfarenheter och de påverkar oss i våra val oavsett om vi vill det eller inte - och oavsett huruvida vi är medvetna om det eller ej.

Jag tror att fri vilja är ett försvar som människor har hittat på för att skydda sig. En tanke om att vi alla har en fri vilja är fin, visst, men vad innebär egentligen fri vilja? Är det att kunna välja vilken skola man vill? Är det att kunna döda en människa om man känner för det? Är det att välja partner eller vilket smågodis du ska köpa på ICA?

Det skrämmer många människor att tänka "fri vilja finns inte" för de tror att det är en begränsning för deras liv att inte ha fri vilja. Att fri vilja är ett försvar tror jag för att det gör det lättare för människor att leva om de tänker att de kan göra vad de vill med sina liv, och det kan de ju också. Även utan den ultimata fria viljan eftersom vi anpassar oss: Vi tror ju att vi har en fri vilja trots att vi blivit uppfostrade och påverkade från alla möjliga håll som tagit bort vår fria vilja.

Jag vill inte säga att livet är förutbestämt för det tror jag inte. Jag tror man kan handla så det påverkar och får konsekvenser senare i livet utan att det fanns en mening från någon högre makt, men tanken om att jag skulle ha en ren, fri vilja finns inte mer.

Så, kom igen: hit me! Fri vilja eller inte?


Kommentarer
Postat av: Åsa

Tror du har rätt... Allt det påverkar hur vi väljer att göra, det val vi ev har är om vi ska välja att trotsa normer, uppfostran, moralen mmmmmmmmm om man nu orkar och vågar och vill trotsa det!

2012-03-01 @ 16:00:43
Postat av: Kjell B

Hej "Kalle"

Bra formulering, men jag tror att vi alla har en fri vilja, problemet är att vi som individer har svårt många gånger att ta konsekvensen av vår fria vilja. Vi kan göra i princip vad vi vill, både i det dagliga livet och på längre sikt. Ta t.ex att vi vill köra 110 km. på en 90 väg. Vill vi göra det så gör vi det, men vi får ta konsekvensen om farbror "mässingknapp" kommer på oss och det beslutet tog vi när vi gasade på. eller? Vi gör alltid en riskkalkyl när vi tar ett beslut i den ena eller andra riktningen. Även så när vi bryter moraliska eller etiska regler. Varje dag gör vi små eller stora viljeyttringar åt något håll, samtidigt gör vi en kalkyl över vad som är bäst för oss på kort eller lång sikt. Intressant frågeställning.

2012-03-01 @ 18:18:31
Postat av: Magistern

Einstein citerade Schopenhauer "Jag är fri att göra vad jag vill men jag kan inte välja min vilja" och de naturvetenskapliga beskrivningarna av världen ger inte plats för vare sig Gud eller fri vilja, även om det luddiga begreppet mjuk determinism dyker upp här och var. Dock behöver förstås spelet inte vara över för det. Hur ser förhållandet mellan världen och vår beskrivning av den ut? Vi letar orsakssamband och hittar orsakssamband. Innebär det att allt är determinerat?

2012-03-03 @ 09:30:36
Postat av: hans

om vi inte hade en fri vilja skulle livet vara väldigt styrt av ryggmärgen: vi påverkas av något (vad som helst) och ryggmärgen levererar ett svar som är baserat på erfarenheter från tidigare påverkan. gör så och det gör ont, gör så och du slipper smärta. så enkelt det skulle vara efter några år av inlärning! och visst lever vi så i många fall, men varenda gång du stannar till och tänker efter kopplar du in den fria viljan. sen kan du åter välja ryggmärgsvägen, men då har du ändå gjort ett aktivt val! men du kan också säga "i helsicke heller". även här gör du ett aktivt val baserat på din fria vilja, men nu får det konsekvenser! du tar en risk! kanske blir det bättre på sikt om du gör så här (vilket talar för ryggmärgen), men det kan lika gärna gå åt skogen, "men jag chansar"! och den chansningen är inte alltid baserad på matematisk logik! matematiken kanske kan beskriva konsekvenserna om vi gör så eller så, men inte varför vi faktiskt väljer ett sämre alternativ...om vi inte hade en fri vilja skulle människan gå runt med ett väldigt litet huvud, men med en enorm ryggrad!

i universitetsaulan står det "att tänka fritt är stort men tänka rätt är större": hur många tolkningar har inte det gett upphov till av tidens skarpaste hjärnor? det skrevs när man strävade efter att göra Det Rätta; thorild skrev själv i ett annat sammanhang att det rätta är att behaga gud! om det fria tänkandet fick konsekvensen att det gick emot gud, var det inte Det Rätta, hur fritt det än var!

idag är Det Rätta matematiken och naturvetenskapen! att det i naturvetenskapen inte finns formler för gud eller fria viljan må vara sant, men är det inte en stooor begränsning? matematiken styr kosmos rörelser i stort och smått (eller beskriver rörelsen) och det är ju faktiskt ganska enkelt och simpelt, om man bara hittar rätt formel: ett svart hål behöver ingen fri vilja, men i vilket avseende styr matematiken människors sätt att tänka, när det inte ens finns utrymme i formler för det? det finns människor som fortfarande tror på allt möjligt och därmed sätter formlerna ur spel! även jag tror på naturvetenskapens förklaringsmodeller för att de ger oss den enklaste lösningen på många matematiska frågor. men jag hade kunnat tro på gud, new age, eller - den fria viljan, mot bättre vetande! däri består min fria vilja...sen må thorild snurra i sin grav och dagens vetenskapsmän skaka på huvudet. men jag säger bara: ecce homo! med alla våra fel, förtjänster och brister. låt se om någon kan säga ecce formula homo: här är människans formel! nobelprisvarning! det skulle väl definitivt ta död på myten om den fria viljan? tyvärr, inte så länge vi kan skaka på huvudet...

2012-03-10 @ 07:41:28

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback