Hönshuvud på frukostbordet och duvhuvud till lunch - men jag är i alla fall en jäkel på att göra dumplings!

Hönshuvudet som igår låg på diskbänken låg idag på frukostbordet. Fräscht! Det låg överst på högen av kycklingbitar och jag kunde välja att inte äta det men ändock. Det låg liksom och distraherade litegrann kan man väl säga där det låg och stirrade med öppna ögon.

På förmiddagen idag besökte vi ett ölbryggeri men fick inte se produktionen, bara en utställning, och provsmaka ölen. Minsann. Har ingen som helst aning om varför vi var där och det hade inte lärarna heller. Vänskolan hade ordnat en guide som tog oss dit och visserligen var själva "provsmakningen" på lättöl men nog skrattade vi gott när vi stod där med ett litet glas (0,5 dl) öl i var tillsammans med lärarna. Efter bryggeriet var vi till nån typ av kommunikationscenter på studiebesök. Det gick inte att förstå särskilt mycket där heller tyvärr men lite spännande var det allt.

Precis före lunchen kom chock nummer ett, att guidetjejen som stod längst fram i bussen och pratade i mikrofonen plötsligt sjöng en sång för oss som "appetiser". När vi väl befann oss på restaurangen för lunch dök en hel duva upp på bordet. Inklusive huvudet. De gillar huvuden kineserna.

På eftermiddagen var vi på en ganska skitig och märklig marknad där vi handlade klockor, plånböcker och bälten. Allt i äkta Hermés, Prada och Omega förstås.. Till ungefär en hundradel av ordinarie pris. Märkligt. Haha. Det finns mycket sjuka grejer på marknaderna och det är himla roligt med alla konstiga saker och mystiska människor! Mindre rolig var den mystiske blottaren som öppnade upp jackan mitt framför en av mina klasskompisar och ville visa upp sitt stånd i all sin prakt. Som tur var så slapp vi andra den upplevelsen. Urk.

Nu är klockan nio och jag har precis svalt maten. Matbestyren tog sin lilla tid idag då vi gjorde dumplings! Hur kul som helst! Jag fick vara med och pyssla ihop dem och det visade sig att jag var bättre än pappan på att kavla - och hjälp vilken uppståndelse det blev! Det är en egoboost att vara i Kina ska ni veta. Fullt hus har det varit ikväll. Båda mina kineser, mamman som kommit hem från "World Water Forum" i Europa, pappan, farbrorn och en kusin på 13 år. Fart och fläkt och skoj!

Det var allt för nu!

Puss så länge.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Ha ha! Så kul att läsa hur du har det:-) har delat å grattat till stipendiet på fejjan! Grattis igen! Puss

2012-03-23 @ 17:35:32

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback