Donkens chokladsås

Den godaste chokladsåsen finns på McDonalds som topping på deras mjukglass, så är det bara. Ingen annan smakar lika. Den är varm, lite kolaaktig och sådär gott seeeg. Mmmmm.
 
Igår kväll kokade jag egen chokladsås och GISSA VAD? Den smakade EXAKT som på donken! Gissa om det pågick ett halleluja-moment här eller! Inte finns det ett endaste litet bildbevis heller för den gick åt fortare än vi hann reagera.
 
Slurp.
 
Ett par stycken har redan hunnit efterfråga ett recept på Facebook eftersom jag var rätt snabb med ett uttrycka min glädje i en statusuppdatering. Mitt i det saliga choklad-ruset liksom.
 
Typ såhär gjorde jag:
 
1 dl grädde
0.75 dl sirap
0.75 dl socker
Kako
 
Sväng ihop allt i en vid kastrull med tjock botten. Kakomängden är efter smak (OBS ha inte i den i efterhand dock, då blir det klumpar. Låt den koka med från början). Låt koka på svag värme i 5-10 min tills smeten börjar tjockna. Låt svalna lagom mycket så den fortfarande är varm men inte brännhet - då är den också perfekt seg.
 
En enklare förklaring är kanske såhär: Tänk dig att du ska koka chokladkola eller chokladknäck till jul men du tar av den för tidigt från plattan, innan den hunnit tjockna till alldeles för mycket. DÅ har du din perfekta donken-sås.
 
Såsen tog slut som sagt, men här är iaf gårdagens "middag". Vi åt rejält på eftermiddagen så då fick det bli toast till Solsidan.
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback