Benny Andersson, Kalle Moraeus, Gunnar Idenstam. Och jag & Fredrik.

Såhär är det.
 
Nu under hösten ska Piteås egen nya skrytbygge otroligt påkostade och omtalade orgel invigas. Det är en helt nybyggd konsertorgel med budget på flera tiotal miljoner som nu under lång tid byggts upp i konserthuset Acusticum som ligger i anslutning till Musikhögskolan. Den ska verkligen bli något i hästväg och som om det inte vore nog med att gå till konserthuset och lyssna på konserter ska det även gå att följa konserter spelade på orgeln från biografer, hemmabios osv både i Sverige och internationellt. Om jag inte minns fel har det varit tal om att det även ska fungera att sitta någon annanstans i Sverige/världen med midi-klaviatur, uppkopplad mot orgeln och spela på den. Hmm.
 
Orgeln (länk) ska invigas med en stor orgelfestival som pågår 11-22 oktober och som innefattar ett antal konserter och seminarier. Kammarkören ska medverka i ett par konserter och såhär ser det ut för vår del:
 
14 oktober kl. 19.00 - Kammarkören och Kevin Bowyer, organist. En av invigningskonserterna av orgeln spelas alltså av den engelske organisten Kevin Bowyer som är en sjukligt kompetent och duktig musiker. HÄR kan du köpa biljetter till konserten.
 
21 oktober kl. 16.00 - Kammarkören, Benny Andersson, Gunnar Idenstam och Orsa Spelmän. Vi uruppför nyskriven musik av självaste Benny, och Idenstam och Orsa Spelmän kommer att medverka i konserten tillsammans med Kammarkören. HÄR kan du köpa biljetter till konserten.
 
Behöver jag säga att jag är FULLSTÄNDIGT TOSSIG över de här här konserterna?! Det kommer bli bland det häftigaste vi någonsin gjort! Jag menar, uruppförande av Benny Andersson. Nästan overkligt! Som sagt, det hålls inte tillbaka på resurserna nu när orgeln håller på att vara färdig men inte är väl jag ledsen för det!
 
Tjoho!! Klicka på bilderna för att komma till deras källor.
 
Benny Andersson
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback