Hemlängtan, matminnen och pannbiffar

Hur bra vi än har det här uppe osv osv osv osv och hur mycket jag än ville komma iväg osv osv osv osv så LÄNGTAR JAG HEM ibland.
 
Som nu när jag är sjuk. Shit, jag skulle kunna döda för att komma hem till Västland och bli ompysslad med Rabarber-grädd i favoritmuggarna i mammas kök (kanske en av världens godaste mamma-blåbärsbullar också...?), få lite hemkokt mannagrynsgröt med sylt hos mormor som när jag var liten, en tallrik ljummen löpskaka med jordgubbsröra hos farmor, eller en bit perfekt tiramisú hos pappa.

Nu handlade det där mest om ätliga saker, visst, men något som skapar minnen och upplevelser för livet är just smaker och lukter. Ofta här uppe lagar och gör jag saker som påminner mig om hemma. Det hjälper. Rätter som jag alltid fått hemma hos mamma, pappa, mormor, farmor... Och så känns det genast lite närmare.
 
Men det går inte att komma ifrån att de där 75 milen ibland känns väldigt väldigt långa och jag bara önskar att jag satt där hemma i de lantliga köken med den familj och släktingar jag längtar så efter att träffa...
 
...för mina pannbiffar smakar ju inte som mormors (även om jag tänker på morfar så fort jag skalar en potatis)
 

Kommentarer
Postat av: Mormor

Så klart man ska längta ! det är också en härlig känsla ! Vi vill också gärna ha dig här ! men det är detta som är livet, krya på dig så blir allt ok igen.
Pannbiffarna ser goda ut.......
Hjärtekramar !

2012-09-12 @ 20:03:43

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback