Nya ämnen på schemat

Nya ämnen ploppar upp lite här och var och idag hade vi vår första repertoarkännedom. Ett ämne som ska "fylla igen alla luckor" mellan andra ämnen. Vi ska få kännedom om basrepertoar för alla instrument och bli mer aktiva och medvetna musiklyssnare - typ. Det innebär att vi lyssnar igenom repertoar, reflekterar över den osv och i slutet av terminen har vi någon form av igenkänningsprov. Stycken spelas och vi ska ha full pejl på vem som skrev, om det är violin- eller violakonsert (tex), vad stycket heter/har för nummer, samt vilken sats det är. Det är rätt spännande faktiskt, men jag anar att mitt musiklyssnande kommer att ta en vändning. Mindre Coldplay och jazz och mer hornkonserter och Brahms, för att bara nämna en liten bråkdel.

Ett mysigt ämne där vi lyssnar grundligt på musik och dricker te.

Annars har jag just haft individuellt gehör som förberedelse för grupplektionerna. Vad som är jobbigt med ny skola och nya lärare är att alla lärare har olika sätt för att lära ut och precis så är det nu i gehörsläran. Här ska det bytas taktik HELT och som sångare är det inte helt enkelt. Wää. Men det blir nog bra så småningom.

 


Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback