Solen skänker liv åt en som e lite halvdö

Dagarna här uppe i Pite har äntligen blivit längre än nere i Uppland. TJOHO för det! Ännu är det bara en sketen kvart som skiljer men mer lär det bli...
 
Jag känner att solen gör skillnad inuti mig. Den gör väldigt gott kände jag främst när jag var upp till Sälen 4 dagar förra veckan. Det blev som någon form av nykärlek till solen som tändes, och gissa om det var skönt. Sedan jag kom upp till Pite igen i söndags har det varit finväder och det går att sitta på balkongen och äta lunch, sitta ute vid väggen och sola (dock med dunvästen på) och plantera några penséer.
 
Men med våren känner jag också att längtan ut på landet liksom bara värker i mig. Det är nu som jag inte ska sitta i en lägenhet i stan. Det är ju nu jag ska gå i gummistövlar och skrota runt med en flanellskjorta och ett par trasiga jeans och fixa och dona.
 
En ska veta att det inte är så himla enkelt och självklart att som tvättäkta bonnunge flytta 85 mil till en stad och sätta sig i en lägenhet. Och det handlar inte om att jag inte har det bra här uppe eller inte trivs i staden som sådan. Jag och Fredrik har en fin lägenhet som vi trivs i och bor i en bra stad. Det är inte det.
 
Det är bara det där jordiga i mig som vill ut. Särskilt nu när jag drar mig för - och inte orkar med - att hamna i sociala situationer för ofta.
 
DÅ.
 
Då vill jag bara gå över en solvärmd ladugårdsbacke som tjälen håller på att släppa sitt tag om. I ett par rejäla gummistövlar, med håret i en slarvig hästsvans och solen rakt i ansiktet på näsan som redan håller på att vara svartbränd. Och så ska jag sätta mig där på trappan med jordiga händer, äta en nybakt ugnsvarm kaka, njuta av tystnaden och kravlösheten och bara vara.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mormor

Så skönt det låter
man SKA längta....
så bra att Du har det bra
Du har ju redan en bonna-katt och allt
det andra väntar på dej framöver
det vet jag att Du kommer att se till !
ÄLSKAR DEJ, Kramar !!!!!!!!


Svar: Puss mormor! Älskar dig också!
Matilda Karlsson

2013-04-09 @ 17:13:46

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback