Chokladigt gotter och kunglig stjärnglans

Det har varit skämsigt dött här inne senaste veckan. Nu när bloggen egentligen borde blomstra och gnistra av pysseltips, recept och annat härligt julmys. Istället har jag tillbringat en kort och intensiv helg av konserterande hemma i Uppland och precis som sig bör i musikvärlden kring juletid så har den mest intensiva musikveckan precis startat. Luciaveckan. På musikhögskolan innebär det produktionsvecka med musikaliska rep och logistiska problem som ska ordnas på rad, för att sedan resultera i två fantastiska julkonserter i slutet av veckan.
 
Ikväll sitter jag dock på arslet i soffan och gottar mig i kungligheter på TVn. Som den bonnunge jag är så älskar jag att dyka ner i den där flärden som kungahuset för med sig. Jag är fånigt förälskad i kungafamiljen och skulle aldrig vilja att vi avskaffade Monarkin i Sverige. Ända sedan jag gick på lågstadiet har jag suttit bänkad varje Nobeldag och följt spektaklet på TV - suktat över vackra klänningar, uråldriga smycken som bär en historia, lyssnat på oförståeliga motiveringar om varför vem har fått vilket pris och funderat över vilka samtalsämnen som kungen vid middagen avhandlar med fysikpristagarens fru osv osv. Och varje gång flikar fru Ribbing in några regler om vett och ettikett. Det är något med det där som jag nästan på ett lite skämsigt sätt bara älskar.
 
Till kvällsteet ska jag moffa i mig ett par bitar Rocky Road som jag svängt ihop nu på kvällen. Världens enklaste godis.
 
För att göra "min" Rocky Road gör du såhär:

* Hacka 100 g mörk choklad och 200 g ljus choklad.
* Smält 2/3 av chokladen över vattenbad och rör sedan ner den resterande tredjedelen. Rör tills allt smält ned.
* Blanda ner ca 20 dumlekolor som du delat på mitten
* Blanda ner en påse minimarchmallows
* Tryck ut smeten i en form klädd med plastfolie eller bakplåtspapper
* Strö över lite extra marchmallows och kanske lite snyggt strössel så det ser vintrigt och härligt ut
* Låt stelna, skär upp i bitar och ÄT.

Bra grej: Eftersom du tempererar chokladen (smälter 2/3 och blandar ner 1/3 efteråt) så stelnar chokladen i rumstemperatur. Du behöver alltså inte förvara godiset i kylen och du blir heller inte dö-kladdig om fingrarna när du ska moffa.
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback