Frökex - mums?

Jag har precis satt in två plåtar med kex i ugnen. Ungefär det jag orkar göra idag. Lite schackmatt. Det går åt rätt håll i alla fall så kanske kan det ha att göra med kostomläggningen? Det återstår att se! Suget är fortfarande helt sjukt men vi förväntar oss att det värsta är borta om en tre-fyra dagar. Just nu tycker jag att jag ser bullar, pastarätter, glass och annat överflöd av kolhydrater och gluten precis ÖVERALLT.
 
Men humöret har vi uppe idag, det är bra! Kanske för att vi beställt hem en ny dammsugare för julklappspengar till ändamålet (tack!), några nya kuddfodral till soffan och Fredrik har dessutom flyttat om nätverksroutern och ordnat med kablar och donat så det blivit fint.
 
Kexen då, ja det återstår att se vad det blir av dem men det ser rätt så lovande ut!
 
- 250 g solrosfrön/pumpafrön (som jag rostade i stekpannan och sen körde liiiite med stavmixern så de blev väldigt grovt mixade)
- 100 g linfrö/sesamfrö/phsylliumfrö
- 2 msk fiberhusk
- salt
- 0,5 l vatten
- flingsalt
 
Alla frön blandade jag ihop med fiberhusk och salt till en jämn fröblandning och sedan hällde jag på vattnet. Smeten fick stå och dra i 8-9 min tills den var deg-liknande. Jag tryckte ut den tunt fördelad på två plåtar och skar till lagom stora bitar. Sedan åkte plåtarna in i ugnen på 150 grader och där ska kexen stå i 1,5 timme för att torka till sig.

Receptet hittade jag HÄR.
 
Blir nog inte fel med en skiva brie på!
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback