Hallelujah moment toppat med en skördetröska

Vad underbart skönt det är att efter några riktigt trötta dagar få en härlig glad-dag där tröttheten inte spelar någon roll, utan där det går att pyssla på med saker utan planering, stress och massa folk.

Den här dagen var precis vad jag behövde. Totalt oplanerad var den från början och ändå har jag gjort saker hela dagen. Gjort härliga saker. Farfar ringde i morse när jag låg och drog mig och på 5 min hade jag hoppat upp och klätt på mig, gett katterna mat och var på väg till Vad med farfar som hade vägarna förbi Stav. I Vad utfodrade jag grisarna och även mig själv och sedan fortsatte farfar och jag med ett jobb som kunde likna Tetris. I "tältet" på gården där maskinerna står skulle vi få ut en traktor. Traktorn stod längst in i ett hörn. Förstås. Framför stod slåtterkross, två traktorer, en stor traktorkärra, en rejäl Deutz Fahr-tröska, en liten veterantröska och annat smått och gott.
 
Vi är ett bra team farfar och jag. Han är lugn, kunnig, saklig och vågar släppa mig även med de stora leksakerna. Jag är smidig (nåväl, lite smidigare än farfar i alla fall, hihi), nyfiken, vetgirig och har ett jädra temperament. Om det där temperamentet är positivt eller ej är nog en tolkningsfråga. Vi fick ut traktorn och lyckades dra igång den med.
 
Senare på kvällen, efter en planteringssväng hemma i Stav där jag även gömde mig för Jehovas, hade jag ett riktigt Hallelujah moment med grisarna. Jisses vad underbart det var där i hagen i kvällssolen. Det lugnet som de där grisarna kan ge är ju nåt alldeles otroligt. Jag satt där i gräset jag, på en fläck som de ännu inte bökat upp, och kliade och klappade tills jag hade ett par 70-kilos-grisar snarkandes runtom mig. Så himla mysigt.
 
Det blev ingen hajpad fredagskväll det här inte. På kvällningen parkerade jag mig i soffan i Snatra med en kopp te och lite glass och där satt vi, mormor och jag, och virkade och stickade som de tanter vi är.
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback