20-årspresenten rätt ner i magen

I 20-årspresent fick jag som ni kanske vet ett vildsvin. Ett litet, ungt, nyskjutet vildsvin som var bara att stycka upp, frysa ner och frakta upp hit till Pite efter festen som ägde rum i hembyn.
 
Vildsvinsfärsen har sedan länge varit uppäten och avnjuten i både tacos, köttfärslimpa och färsbiffar och nu finns det kvar ett helt gäng lite otydliga bitar i frysen. Två av dem plockade jag upp och gjorde en redig fredagsmiddag av idag - revben och innanlår.
 
Revbenen (som var väldigt magra och matfattiga då grisen var liten) kokade jag buljong av och innanlåret skar jag ner i tärningar, 3x3 cm.
 
Min vildsvinsgryta kom så småningom att se ut ungefär såhär:
 
500 g innanlår
2 vitlöksklyftor
Viltkryddor (mejram, körvel, enbär, lagerblad, peppar)
Ett par deciliter vatten, samt buljong av revben-koket
1,5 dl rödvin
Två rejäla nypor torkade trattkantareller
Ett par deciliter grädde
En skvätt kinesisk soja
Salt
 
Jag brynte på köttet tillsammans med vitlöksklyftorna som jag endast delat mitt itu. Jag höftade ner kryddor, vatten, buljong och rödvin och lät koka ca 1,5 timme. Till slut rundade jag av det hela med trattisar, grädde, soja och smakade av med salt. Jag redde även av såsen med en matsked mjöl för att få den lite mer mustig och inte så rinnig. Till det hela hade vi potatisklyftor, morötter och rödlök som jag rostat i ugnen på 225 grader med massor av olja, salt och timjan. GÖTT!
 

Kommentarer
Postat av: Mormor

Mmmm...
Känner i tankarna hur gott det luktar....och smakar !
Vi ses snart ! Kramar !

2013-11-29 @ 21:40:58
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-12-13 @ 12:34:31
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback