Återfunnen matlagningslust blev en mustig lasagne

Senaste veckan har jag tyckt det varit så urbota tråkigt med matlagning och haft exakt noll inspiration till att laga härlig mat, vilket är väldigt olikt mig. Fredrik och jag har delat lika på matlagningen vilket är himla skönt men just den här veckan har inte ens det hjälpt för matlagningslusten.
 
Men så idag! Jag fick supersug efter lasagne och satte fart med att dona och greja i köket. En mustig köttfärssås fick stå och puttra länge och det blev en himmelskt god lasagne med ett gott rödvin till tidig middag. Mums! Det känns plötsligt även roligare att hugga tag i alla udda bitar som ligger i frysen från både gris och vildsvin. Vid slakt blir det ju en himla massa delar en kanske inte köper i normala fall och vissa gånger har jag inte en aning om vad som blir gott av just de bitarna men samtidigt är det en härlig utmaning att ta vara på precis ALLT och allt eftersom lära sig just det. För med rätt tillagning blir faktiskt de mest udda bitarna riktigt bra. Bland annat ska det bli spännande att tina upp griskinderna jag har i frysen och göra ett långkok på. Däremot har jag mindre bra idéer om hur jag ska ta reda på vildsvinslägg...
 
Åter till lasagnen. Min lasagne gjorde jag den här gången med 50/50 nötfärs och fläskfärs. Finkrossade tomater från ICA, en tetra med basilikasmak samt en halv tetra med chilismak. Två vitlöksklyftor, en skvätt rödvin, några droppar kinesisk soja, ett par matskedar grädde, extra basilika, oregano, salt och peppar. Detta fick puttra länge innan jag svängde ihop en vit sås på klassiskt vis med smör, mjölk och mjöl. På slutet fick 2 dl riven prästost smälta ner i den vita såsen. Det hela varvades med torkade lasagneplattor i en ugnsform och gratinerades i 220° i 20 min. Inga konstigheter alltså, men så himla gott. Skvätten vin i köttfärsen och överflödet av basilika blir fina grejer.
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback