Det stora brödbaket

Vilken dag vi hade igår! I 8 timmar var vi i bagarstugan och bakade Karlholmsbröd så vi blev både trötta, mjöliga och sotiga. Och glada!
 
I hucklen och förkläden knådades, kavlades och gräddades det. Farmor och mormor stod för kavling och jag skötte ugnen och ni ska veta att det tar en himla tid innan en får kläm på det där med ugnen. Första timmen blir allt mest fult innan en fattat hur mycket det ska glöda/brinna för att få det lagom varmt i kombination med att en också ska fatta VAR i ugnen det blir varmast, osv osv. Men det är kul, det blir som en liten vetenskap det där som en kan vara mallig över sen när det funkar och flyter på, haha.
 
Det rullade in folk som mest hela dagen och oj så mysigt det var! Morfar och farfar kom och fikade, lillkussen Ellen kom och var med ett par timmar, storkussen Evve kom förbi och myste med oss, morbror och moster kom och sa hej, en gammal kompis kikade in och pratade en stund.
 
Ellen var med och bakade och hjälpte mig med gräddningen. 8 år och vetgirig som jag vet inte vad. Hon nöjde sig inte med att komma med ogräddade brödkakor till mig som la in dem i ugnen, utan skulle själv ha hand om brödspaden och he in dem i ugnen och det gick såklart hur bra som helst. Jag känner igen mig så mycket i hennes sätt att vilja vara med, vilja lära sig, prova saker och ta initiativ på ett självklart sätt. "Jag vill prova!" "Jag vill vara med!" "Det där kan jag göra Matilda!" "Kan du så kan väl jag!".
 
En urmysig dag som resulterade i att vi gick hem drygt 50 brödkakor i var. GOTT!


 
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback