En bonnbönas kvällsdrömmar: finkaffe, gelato, färska frukter och solvarma gränder

Det är något med Italien som jag är så himla kär i. Vet inte om det mest är för att det är otroligt vackert, maten, allt kulturellt som gör att en får krupp (på ett bra sätt), att alla italienare älskar mig och vill gifta sig med mig (true shit), eller om det är desserterna.
 
Nu har det börjat bli mörkt som attan häruppe i norr. Klockan tre på eftermiddagen idag hade det börjat skymma och inte långt därefter blev det svart så ända in i natta'. Jag riktigt längtar efter snön så det blir lite liv och ljus.
 
Medan jag sitter här och väntar på snön äter jag pasta, tittar på ett avsnitt av "Niklas mat", som i särklass är det bästa matprogrammet just nu, och kollar Pinterest under kategorin "Italy". Shit pommes vad jag vill åka till Italien. NU. Det är runt 20 grader och därmed alldeles perfekt Medelhavs-höst i Rom nu. Njutbart är ordet. Tillåt mig dagkvällsdrömma lite.
 
Om jag vore i Italien (var som helst i Italien faktiskt, är inte alldeles för kinkig på det viset) i morgon skulle jag:

..börja dagen med en världsgod finkaffe på ett litet café, i gott sällskap av ett italienskt surdegsbröd med en snaskig ost och goda charkisar.

...vandra runt i fantastiska solvarma kvarter, snickesnacka med termperamentsfulla italienare, insupa kultur och titta på vackra hus. Vore jag i Rom skulle jag ta med mig en gelato eller tiramisú på vägen och sätta mig i spanska trappan och titta på folk i eftermiddagssolen.


...i en liten kvartersbutik skulle jag köpa med mig färska frukter, kryddor och dyr, kallpressad olivolja och vid middagstid kila förbi en trattoria för en enormt god men enkel måltid tillagad på fina råvaror och en pasta kavlad av en gammal mormor i huckle som inte gjort annat än lagat pasta i 70 år.

 
...och oj vad jag skulle njuta.
 
Samtliga bilder är lånade från Pinterest

Kommentarer
Postat av: Mormor

Ja´men ja´rå, som i 15 års tid drömt att få
göra en temaresa till Italien,en sån där som
man bor inackorderad på en gård ( i Toscana )
tillsammans med likasinnade gäster/kursdeltagare
besöker vingårdar, olivlundar, gårdsmejerier och smakar goda och otäcka ostar, matmarknader och
jagar/letar tryffel med hund. OCH varje kväll
sedan lagar maten och äter tillsammans.
Såna resor finns ! men kostar skjortan och halva
by...... Suck ! Du fick mig nästan att dåna
av längtan.
Älskar dig ! Kramar

Svar: Ja! Exakt så!! DU och jag mormor, skulle jag vinna pengar eller över en natt bli rik och berömd skulle jag på en minut boka in oss två på en sådan resa det första jag gjorde, det tycker jag vi är värda. Älskar dig!
Matilda Karlsson

2013-10-30 @ 11:26:27
Postat av: Lovisa

Åh, nu drabbades jag också av Italien-längt, och frukostkaffe med cornetto på mitt stamställe i Rom. Höst vid Medelhavet (eller, vilken årstid som helst), det är grejer det...

2013-10-30 @ 23:59:33
URL: http://purlfect.com

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback