En mysdag med två av de kvinnor jag beundrar mest

På fredag ska jag ha en heldag med mormor och farmor. Jag har bokat bagarstugan i Karlholm och så ska vi baka Karlholmsbröd tills svetten lackar och vi blir vita av mjöl i ansiktet. I övermorgon bär det som sagt av hemåt Uppland och det ska bli underbart - jag älskar verkligen mina hemtrakter! Under sommaren har jag förstått hur rotad jag är där. Skulle jag skriva en egen nationalsång skulle den sluta "ja jaaaaag vill leva jag vill döööö i Nooooooooooord.....UPPLAND!".
 
Hur som helst, åter till världens godaste bröd och åter till farmor och mormor. Jag är uppvuxen hängandes i deras kjolar och jag uppskattar, älskar och beundrar dem något alldeles enormt. Att de inte ens hade hunnit fylla 50 när jag föddes har gjort att de (och morfar och farfar också förstås) under hela min uppväxt varit unga och starka och orkat finnas för alla oss barnbarn. Vi lär oss saker av varandra - jag lär mig massor av matnyttig kunskap av dem, om mat, hantverk, civilkurage, blommor, you name it. Jag hoppas och tror att jag lär dem en del också när det kommer till hur det är att vara ungdom idag, genom att alltid säga vad jag tycker, diskutera lite genus och normkritik och framför allt hoppas jag att jag visar mina mor- och farföräldrar den uppskattning de förtjänar.
 
Nu är det i alla fall bara två dagar kvar och sen ska vi baka bröd. Jag och mina allra närmaste "tanter". De som har gjort mig till den tant jag är. 
 
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback