En överbliven servett från en 20-årsfest

Kvällen igår hos Björn och Frida var huur trevlig som helst. Vi käkade knytismat och spelade sällskapsspel till halv två. Då var jag så trött att jag höll på att trilla av stolen och en kvart senare låg jag i min säng och sussade på söta örat.
 
Nu är det pyssel på gång här hemma. Söndagar är liksom pysslets högtidsdag - bästa dagen för slött pysselmys! Innan jag har hunnit få igång något projekt tänkte jag visa ett annat impulsprojekt jag hade för ett par veckor sedan. Vi har en sån där smidig pall med ett "trappsteg" från IKEA, ni vet. Superfunktionell men supertråkig. Och den får ju gärna vara o-tråkig för min del eftersom den jämt jämt jämt står framme. I våras målade jag pallen, som var träfärgad från början, vit och klistrade fast snygga papper på sitsen. Det visade sig vara en dålig idé för när jag skulle lacka ytan knölade pappret ihop sig = dåligt papper.
 
Då var det bara att börja om, inte mig emot, så jag skrapade bort det gamla knöggelpappret och hittade en supersnygg servett som blev över från min 20-årsfest och gjorde helt enkelt ett fint decoupage på pallen istället. Eftersom servetten var liiiite för liten för att täcka hela så lämnade jag en cm runt hela kanten och satte washitejp som en ram runt hela. Nu är pallen inte bara en tråk-pall utan en riktig liten godbit!
 
Decoupage: Du klipper eller river ut det motiv du vill använda (eller använder en hel servett som jag gjorde) och använder sedan decoupagelack, som finns på t.ex. Panduro, för att montera det på föremålet. Sedan lackar du över hela föremålet för att få en hållfast yta.
 

Kommentarer
Postat av: Emma Roos Lindberg

Åh asbra tips! Jag har massor med gamla fina servetter sen jag var liten. Samlade på servetter haha. Tack vare dig vet jag nu kanske varför jag sparat dom ;)

Svar: Tack! Men ÅH vad bra! Då har du ju rena rama skattkistan, ba och köra igång :D
Matilda Karlsson

2013-10-09 @ 00:12:13
URL: http://elrl.blogg.se

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback