Garnnystan och tygtravar

När jag var hemmahemma i helgen var jag stundtals lite nere och mamma tyckte jag behövde pepp, så hon plockade faktiskt fram en av mina julklappar. Ni kanske minns förra årets skedring som jag råkade få ett par månader innan julafton? Vi är lite värdelösa på att hålla oss kan man väl säga, särskilt med de där perfekta små sakerna som man vet att den andra bara kommer döööö-älska (som med ringen, som jag haft på mig varje dag sen jag fick den).
 
Fram ur gömmorna åkte en bok fram som mamma införskaffat på Hem & Villa-mässan som var för ett par veckor sedan. Roligast av allt var att hemma här i Piteå hade jag till och med ett urklipp ur en tidning med den boken, uppklistrat ovanför mitt pysselbord i "kom-ihåg-och-köp-syfte".
 
Hur som helst så är det en riktigt Matildig bok som heter "Garnnystan och tygtravar", skriven av Susanna Zacke & Sania Hedengren. Det är instruktioner och inspiration till både virkat, stickat, lite broderat, sytt och även några inredningstips. Allt ifrån virkade "nackstödsmössor" till bilen, gardiner sydda av gamla broderade dukar, upp-piffning av tråkiga kläder osv. Lite Pippi Långstrumpfeeling sådär.
 
Jag har verkligen hittat det här med hemslöjd, DIY, hantverk och pyssel. Det är verkligen jag. Och det bästa är att det finns så himla många uttryckssätt, tekniker och användningsområden. Nu har jag snöat in lite på att jag vill testa att färga garn. Det ska nog få bli nästa utmaning. Har lyckats nosa upp på internet att det går att färga ullgarn med ägg-färger...


Ser ni de virkade trasmattorna? Precis som de jag gjorde i våras!
 
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback