Jul på Österby bruk

Tänka sig, i år lyckades jag tajma så jag kunde gå på julmässan i Österby. Mässan är alltid såhär vansinnigt tidig och det är nästan alltid 10 plusgrader och sol när halmbockarna och lutfisken dukas upp. Ändå är det så obeskrivligt mysigt att få en dos av jul och sedan leva på det och få längta ända fram tills det är "tillåtet" att börja julfixa.
 
Inte helt oväntat så är Matboden min favvo. Gudars vad jag har smakat godis, pepparkakor, senap, spisbröd, leverpastej och korvar. Åh åh åh. Mamma och jag har också fikat den sedvanliga saffranssemlan med vaniljkräm. Alltså oj vad det väcks julkänslor av saffran och den där lilla smakprovs-hutten med slottsglögg.
 
Det skulle gå väldigt bra att göra av med många tusenlappar på den där mässan kan jag säga, men nu är jag ju inte precis den mest förmögna människan som finns. Dock var hjortronsylten given på inköpslistan, plus ett handfärgat miljövänligt garn som jag ska sticka handledsvärmare av. Glöggen, godiset och kryddorna som mamma köpte räknar jag kallt med att få vara med och kalasa på... Såna här mässor ser jag också som världens möjlighet till inspiration. Där är alltid massor av hantverkare och det väcks ju määängder med idéer på vad som går att göra när en ser deras alster. Därför tänker jag mycket: "nä det där behöver jag inte köpa, det kan jag göra själv" om jag ser något fint som är gjort i en hantverksteknik jag själv behärskar.
 
Magen och idébanken är härmed påfylld.
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback