Finular på trädgårds- och växthusgrejer såhär i lördagsdvalan

Jag sitter i min lilla pysselhörna (a.k.a. bombnedslaget men pga städning igår ser det numer rätt mysigt ut) och fnular på lite allt möjligt. Vi är helt sjukt slöa här hemma idag och dricker lite för mycket kaffe, kollar serier, gosar med katten och är inte särskilt produktiva. Himla mysigt en lördag när det toksnöat mer eller mindre hela dagen.
 
Mitt i snön är jag så himla peppad på att flytta till hus så jag knappt vet var jag ska ta vägen och i princip varje kväll den här veckan har jag legat med telefonen i sängen och nyttjat Pinterests trädgårdskategori tills jag somnat. Åh så mycket fint folk gör i sina trädgårdar alltså! Jag är inte sådär himla intresserad av att odla blommor egentligen. Eller, ett par rabatter är trevligt med lite fina astrar och luktärter. Färglatt och härligt. Älskar att ha blommor på bordet och i fönstren osv, men i själva odlandet är det är ju grönsakerna och kryddorna jag vill åt. Oj oj oj.
 
Drömmen är att någon gång i framtiden vara självförsörjande på grönsaker och örtkryddor åtminstone halva året och nu när vi provar på det här med hus och får möjlighet till odling tänker jag att det är perfekt att testa lite. Vi har möjlighet att gräva ett rejält trädgårdsland och har även tillgång till växthus. Så jag tänker mig att jag ska försöka mig på att odla sånt som vi äter ofta och mycket. Örter, lite rotfrukter, tomater, gurka, sallad, squash, lök och kanske någon kålsort. Hur funkar det att odla kål? Är det relativt enkelt? Berätta! Jag är nybörjare och behöver lite hjälp. Vi äter mycket vitkål och en del broccoli, är sånt svårt att odla i norduppland?
 
Mvh Peppad Bonnböna som dock inte tänker odla bondbönor, namnet till trots.

Snart har jag inte bara en pysselhörna utan ett pysselrum!!

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Plantera uppdrivna små plantor i gegga med kompost, gödsel och vatten. Sen växer dom så det knakar oavsett väder. Det svåra med kål, är att vakta de små plantorna mot jordloppor och sedan vakta dom mot kålfjärilens larver. Men det är bara att vara ihärdig och torka undersidan av bladen med såpvatten på en liten svamp, två gånger i veckan. Hur stora angrepp beror på vädret.
Mmmmm. Broccoli, broccolo, grönkål är lättast. Du kommer att få en underbar sommar!

Svar: Tack snälla du för värdefulla tips! :) Ja det kommer bli urhärligt! Ni är SÅ välkomna ut så fort vi finns på plats :)
Matilda Karlsson

2014-02-08 @ 17:40:19
Postat av: Mona

Klart du ska odla bondbönor! Så kan jag lära dig att göra godaste bönvällingen!

Svar: Hm nja, bondbönor är ingen smakfavorit här alltså!
Matilda Karlsson

2014-02-12 @ 13:29:41

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback