Middagstipset

 
Farmor har ett finfint recept på fläskkotletter i ugn och idag när jag kom på att jag skulle laga det så hade jag förstås inte alla ingredienser hemma, så det blev en freestylad variant (självklart med rejäla kottisar från mina egna grisar).
 
Pass opp, för här kommer ett recept på billig, lättlagad och rejäl mat! Dock gjorde jag bara varsin portion till mig och Fredrik så receptet är för 2 personer. Dubbla, trippla, frippla - och vips har du en rätt för många! Bli inte skrämd av den långa tiden i ugnen, för förberedelserna tar bara 5 minuter och sen kan du i princip göra annat under tiden maten lagar sig själv.
 
Bonnbönans fläskkotletter i ugn - 2 pers
 
2 stora fläskkotletter
1,5 dl grädde
1,5 dl créme fraîche
1 vitlöksklyfta
1 msk sweet chili sauce
3 msk kinesisk soja
ett stänk cayennepeppar
0,5 tsk salt
Svartpeppar/pepparmix
 
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg de råa kotletterna i en ugnsform. Pressa vitlöksklyftan och vispa ihop med alla övriga ingredienser. Häll blandningen över kotletterna och sätt in i ugnen ca 1,5 timme. Efter en timme kan du eventuellt behöva lägga folie över formen om du tycker kotletterna fått tillräckligt med färg.
 
Jag serverade med långkornigt fullkornsris men det skulle funka minst lika bra att ha stekt/pressad/kokt potatis, blomkålsmos eller blomkålsris som tillbehör. Sen är det bara att moffla in.
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback