Vem sänder du till den nionde kretsen?

Kanske är det mig.

Vissa skulle gärna slänga ner mig där tror jag bestämt. (inte pga förräderi dock, puh) 

9:e kretsen i helvetet. Helvetets riktiga helvete så att säga. Jag pratar kretsar (nivåer) i Dantes "helvetestratt" vilken han skildrar i Den gudomliga komedin för er som är pålästa. Det är vad som diskuteras på svensklektionerna nu i veckorna nämligen. Dante, himmel, helvete och vem som bör hamna vart. Ungefär så.

Jag blir såklart igångtriggad som attan av våra diskussioner och funderar och funderar, pratar och pratar, resonerar fram och tillbaka, osv osv.. Men kommer jag fram till något svar? NEJ! Förhoppningsvis är jag inte kass för det. Om jag förklarar hur jag tänker så förstår ni förhoppningsvis min förvirring och blir eventuellt lika förvirrade som jag (om ni nu inte kommer med världens bästa utläggning och lyckas överyga mig om vad jag ska tro på - ytterst osannolikt men prova gärna! Ha!).

Dante fokuserade på helvetet eftersom det var därigenom han blev guidad i Den gudomliga komedin. Därför förutsätter vi att vi är syndare som kommit till helvetet och himlen bryr vi oss inte ens om att nämna. Okej. Där ska vi rangordnas. 9 kretsar har vi: 1 är lindrigast och 9 är värre än värst vilket ni redan vet. Där blir vi så plågade att vi önskar att vi aldrig ens blev födda. Är ni med på det? På Dantes tid - Medeltiden - hamnade exempelvis odöpta i första kretsen och förrädare i den nionde. I kretsarna däremellan har vi mördare, vällustiga, giriga, vreda, osv.

Om vi sätter det här i relation till nutiden blir det jobbigt. Jag menar, HUR många är inte odöpta idag? Många människor i helvetet blir det... Skulle vi idag välja att föredra en mördare före en förrädare? Kanske? Eller inte (?).

Frågor om moral är alltid jobbiga och gör ofta människor upprörda. Även mig bör tilläggas då jag dessutom är ganska tvetydig ibland och tyvärr använder någon form av konstig dubbelmoral vad det gäller en del saker. Även solen har sina fläckar!

Jag ger ett exempel:

Vem är bättre än vem, person 1 eller 2?

Person 1 som panikslagen gått ner i köket i kolsvarta mörkret med en golfklubba i övertygelsen om inbrottstjuvar och av misstag mördat sin man som var uppe för att ta sig en nattmacka. Mannen har tidigare varit otrogen i äktenskapet.
eller
Person 2 som förrått sin bästa vän genom att berätta vidare dennes mörkaste hemligheter vidare vilka var så mörka att bästa vännen förlorar jobbet. Det hör till saken att "Person 2" är arbetslös.

Jag tycker ofta att man hamnar i någon form av konstigt beslutsvakuum så fort det handlar om att välja vad som är värst av dessa tre saker:
- Syftet
- Handlingen
- Konsekvensen

Vilket är egentligen det man ska ta hänsyn till vad gäller moral? Är jag tillräckligt psykiskt sjuk förstår jag inte vad konsekvensen blir om jag sticker en kniv en annan människa och då har jag förmodligen inte heller något syfte. Handlingen blir dock väldigt viktig eftersom en människa DÖR och aldrig mer kommer tillbaka. Även fast jag inte har någon aning om vad jag gjort så blir jag straffad i det nutida helvetets nionde krets.

Sen kan jag med full medvetenhet våldta en människa i parken med syftet att jag bara är lite kåt och handlingen utför jag "av bara farten". Konsekvensen är troligen att personen får psykiska men för livet och kanske är det så illa att denne inte kan leva i ett förhållande någonsin och har tappat all sin tillit till det motsatta könet. Är det värre? Att förstöra en människa psykiskt än att inte låta en människa leva sitt liv alls?

Om jag låter väldigt förvirrad är det för att jag verkligen ÄR det. Jag vet verkligen inte vad jag tycker för en gångs skull.

Det intressanta för mig just nu är vem vi skulle sätta i vilken krets idag. Dantes helvete kan slänga sig i väggen för världen har gått vidare de senaste 700 åren. Det viktiga är hur dagens prioriteringar ser ut och hur vi tänker. Vilket brott är värre än vilket, vem är mer värd än någon annan och vad är egentligen en "synd" idag?

Jag kan ju tycka att man inte riktigt "levt livet" om man inte utför en endaste liten hederlig synd. Jag menar, vem frossar inte i godis på lördagskvällen...

Så, vem hamnar egentligen i nionde kretsen. För vegetarianen är det slaktaren tillsammans med mördaren, för någon annan är det förrädaren och tyrannen. För en tredje är det våldtäktsmannen och massmördaren.

Finns det ett rätt svar?



Kommentarer
Postat av: Kerstin

tittar man på tratten så hamnar alla i helvetet, om man inte får förlåtelse förstås. hum!

2010-10-18 @ 09:18:39
Postat av: Matilda

Sv: Precis! Så på 700 år har en hel världsbefolkning blivit sända till helvetet, rätt komiskt ändå.

2010-10-21 @ 00:01:48
URL: http://bonnbonan.blogg.se/

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback