Framtidsmål: uppgradering

Jag har precis klivit ut från min första sånglektion här på Framnäs och det var verkligen hur kul som helst! Det är roligt att få röstcoaching och allra helst när läraren i fråga redan på en gång känner och hör vad som är möjligt och stakar ut ett mål.

När det gäller sången har jag alltid sett mig själv som en alt (lägre tjejröst med andra ord) och allra helst när jag sjungit solo har det varit läskigt att fara omkring på höjden och jag har trivts absolut bäst i lägre partier. Men nu när jag sjungit mycket klassiskt och fått lite annan teknik har höjden plötsligt inte känts lika obehaglig - och där har även körsången gjort sitt!

Nu ska det visst bli nya tider. Idag var jag helt plötsligt uppe en ters (tre toner) högre än jag någonsin varit på ett omfångstest, tack vare en liten liten ynka teknisk grej med tungan som förändring, och ännu högre är det möjligt att komma om jag är varm och uppsjungen. Och övar som tusan - och ju högre upp man kommer, desto högre upp finns det bra möjlighet att sjunga snyggt.

Så, om den här kapaciteten inte visar sig vara falskt alarm, sångläraren inte hade helt fel med vad hon hörde och trodde, jag har en vilja och övar flitigt och rätt och tror på mig själv. Ja, då har jag ett år framför mig där jag har möjlighet att förvandla mig själv till sopran. Åtminstone en mezzo.

Och gissa om jag ska försöka!

Kämparglad tjej som är ledig resten av dagen:


Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback