Musjakt är liksom en del av vardagen

Såhär i Halloweenläskiga tider man det passa bra med lite musjakthistorier genom åren:
 
Giljotinklyvning i Snatra
Mamma och jag var ensamma hemma i brygghuset i Snatra. Mamma var på gång att ta en plastpåse i lådan längst ner hörde hon hur det prasslade. Fick panik och körde en kraftig fotbollsspark för att drämma igen lådan. Lådan gick igen som den skulle och en liten mus som var för långsam i smitningsprocessen gick av på mitten. Den lilla sega överkroppen hängde och slängde över kanten. Modiga morbror fick komma till undsättning.
 
Abbe blev en instängd hjälte
Precis som ganska många andra gånger i vårt sekelskifteshus hade det kommit in en mus. En liten näbbig rackare som for omkring. Vår tok-slöa Alladinkatt tog den självklart inte utan använde snarare musen som tennisboll en stund, ledsnade och gick iväg. Abbe drog på sig gummistövlar inomhus och tog hockeyklubban i högsta hugg. När musen till slut sprang in i salen och Abbe efter så passade jag och mamma lämpligt nog på att stänga in Abbe och musen i salen. Då kunde de inte smita förrän musen var lite mindre levande. Perfekt!
 
Elskåpet
Förra fredagen när jag kom hem väntade en trevlig överraskning. Råttlukt i hallen. I elskåpet hängde en svans ner och dinglade. Vi tog bort höljet över elskåpet och fick en mindre trevlig överraskning. 3 döda möss i en hög. En torr, jättedöd. Två lite mindre döda med tanke på det levande, krypande innehållet i dem. Yummie. Kräkvarning big times.
 
Bandyklubban är min bästa vän
I vintras skulle jag i vanlig ordning iväg tidigt på morgonen. Stressad kom jag ner i hallen och skulle springa till bussen, och vad ser jag på mattan om inte en förvirrad näbbmus. Jag högg första bästa bandyklubba, dängde till den och sen låg den där. Död på mattan. En död mus är en bra mus. Jag sprang till bussen, nöjd över insatsen och tänkte inte mer på det förrän ganska långt senare när jag kom på att: "rackarns, mamma låg ju och sov när jag åkte. Trevlig överraskning hon fick när hon kom ner...". Skickade ett sms. "Justja.. Musen på mattan i morse.. Det var jag som hade tagit den. Hann inte ta ut den, bråttom.. Sorry.". Fräsch tjej.
 
Nattlopp
Jag vaknade, livrädd, av att det var världens liv ute i salen utanför mitt rum. Det var gatlopp. Lyckades yrvaken fatta att det var katt-mus-jakt det handlade om men inte vågade jag gå ut där inte. Då kunde ju musen springa in i MITT rum?! Så jag såg bara en lösning: Att ta mobilen och ringa upp till mamma där hon låg och sov. Mamma vaknade och jag väste: "Mayday, mayday, a mouse is in the house! HEEEEEEEEELP!!!". Kanske inte riktigt, men hon kom till undsättning till sist i alla fall...
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback