Snabbaste äppelkakan

Jag har hittat ett bra substitut till äppelsmulpajen. Äntligen!
 
Igår hade jag lunchmöte här hemma med styrelsen för Piteå Vokalensemble där jag är sekreterare. Jag bjöd på sopplunch och vi pratade och "mötade" hela halva eftermiddagen. Som sötsak till kaffet skulle jag bara slänga ihop något lite snabbt på morgonen och googlade typ "snabb äppelkaka". Man kan väl säga att jag fann, bakade, smakade och kom till kakhimlen.
 
125 gram smör/margarin smälts i en kastrull. 1 ägg, 1,5 dl socker och 1,75 dl mjöl rörs ner i smöret och smeten hälls sedan över i en smörad och bröad bakform. 2 äpplen skalas och skivas och sticks ner i smeten. Kanel och pärlsocker strös över kakan och sedan får den gräddas 20 minuter i 200°. Serveras med fördel tillsammans med hemmagjord vaniljvisp. Alltså: 50/50 av vaniljsås och vispad grädde som rörs ihop. Guuuudomligt.
 
SYND för mig att det blev en bit kvar som jag kunde ta till mitt kvällste såhär på en sketen lördag!
 

Kommentarer
Postat av: Anna Å

Den var verkligen urgod! :)

2013-10-27 @ 01:25:55
Postat av: Jonas

20 minuter? Jadå är det verkligen en "snabb äppelkaka" =) Det där måste jag seriöst talat testa. Tack för tipset!

Svar: Ja gör det, den är kanon! :)
Matilda Karlsson

2013-10-27 @ 08:51:12
URL: http://thegamingground.com/

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback