Tårta i kylen och garderoben på sängen. Recept på glutenfri tårtbotten

Nu har jag hunnit smälta att jag faktiskt tog körkort igår. Jag kommer knappt ihåg själva uppkörningen, haha. Ändå tyckte jag inte att jag var så nervös under tiden men skulle någon be mig köra exakt den runda jag körde så skulle jag aldrig hitta runt för jag minns helt enkelt inte. Helt sjukt. Men det känns helt vansinnigt bra att ha klarat uppkörningen och teorin på första försöket och äntligen vara klar. Nog för att jag haft mitt körkortstillstånd och övningskört i ca 3 år men när jag väl tog tjuren vid hornen fixade jag lappen på två månader. Friheeeeet!
 
I natt har jag sovit 11 timmar av ren utmattning efter gårdagens sömnlösa natt som ju följdes av nervositet och total urladdning. Herregud vad jag sov gott i natt. Idag är jag som en helt ny människa och har förberett tårtor till morgondagens kammarkörövning (som är min sista, usch vad sorgligt) och rensat ur garderoberna. Eller ja, flyttat över klädhögarna till sängen och golvet snarare..
 
Apropå tårta så har jag testat att använda ett nytt recept på tårtbottnar den här gången och alltså frångått det recept som jag och mamma använt hela mitt liv. Tårtorna måste nämligen vara glutenfria i morgon och efter en del googling testade jag ett recept med potatismjöl och maizenastärkelse. Det blev kanonbra! Bottnarna blev goda, höga, lätta och fluffiga. Och VITA. Inte sådär gula som traditionella sockerkaksbottnar lätt blir.
 
Receptet hittade jag HÄR och det ser ut som följer:
 
1 tårtbotten (för 24-centimetersform)
 
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl maizenastärkelse
1 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och socker 5-10 min. Smeten ska bli nästan vit och riktigt rejält fluffig. Blanda potatismjöl, maizenastärkelse och bakpulver och vänd sedan försiktigt ner detta i äggsmeten. Smörj bakformen och ströa med potatismjöl. Häll i smeten och grädda i 175 grader, 30 min. Låt bottnen svalna ordentligt innan du vänder ur den ur formen. Låt den sedan stå kallt några timmar innan du delar och fyller den. 
 

Kommentarer
Postat av: Jennyy

Grattis till körkortet Matilda!!!

Svar: Taaaack! :D
Matilda Karlsson

2014-04-02 @ 19:43:02
URL: http://jennyskoglund.blogg.se

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback