Har bytt gurkmejan mot honung & kanel

Kommer ni ihåg när jag satt med ansiktet full'i gurkmeja? Det var ingen hit kan jag säga. Hela ansiktet blev gult av gurkmejan och så tror jag att äppelcidervinägerns syra blev en chock för min stackars problemhud som har problem att hitta balans . Inte heller blev det nån skillnad på gamla finne-ärr osv osv utan jag fick snarare sån obalans i hela ansiktet att allt blommade upp mer än någonsin.
 
Nu har jag provat en annan no poo*-mask i fejset ett par gånger, nämligen honung och kanel. 1 msk honung blandat med en halv tsk malen kanel. Jag kletar på det på mina "problemområden" som är näsan, på kinderna precis runt näsan, hakan och pannan. Sen får det sitta där en kvart och mojsa tills jag går och blöter händerna med varmt vatten och gnuggar dem försiktigt i ansiktet. Kanelen blir nämligen som en peeling. Till sist sköljer jag bort alltihop med varmt vatten. Det blir lent, rent och huden känns lugn (till skillnad från gurkmejamojset som gjorde att kinderna hettade och pulserade..).
 
Prova vetja! Vill dock sätta upp ett varnande finger för folk med mycket allergier då kanel kan vara lite kinkigt och irriterande för känsliga personer.
 
 
*No poo (= no shampoo, eller: inget bajs) är när du undviker kemikalier i din vardag och använder naturliga ingredienser för att göra egen hud- och hårvård exempelvis. Vanliga exempel på no poo är hårtvätt med bikarbonat, hemmagjorda ansiktsmasker och saltvatten i håret istället för hårspray. Back to basics liksom.
 
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback