Jag vill inte klä mina framtida ungar i bruna overaller, jag vill öppna upp hela världen för dem

Himla ofta upplever jag ett förakt mot genusmedvetenhet och att vara PK och jag kan verkligen inte för mitt liv förstå varför det skulle vara så hemskt och förfärligt att vara just detta. Att vara genusmedveten och ingå i den s.k. "PK-maffian" är något jag snarare är himla stolt över att vara eftersom det är inkluderande och innebär att jag i min vardag verkligen jobbar med att låta människor vara just människor. Jag tänkte förklara lite hur jag tänker kring genus och allt det där som folk tycker verkar så obehagligt och läskigt.
 
När du är genusmedveten:
 
- vill du ge dina barn och barnen omkring dig 100 möjligheter istället för 2.
 
- ser du inget problem i att låta dina barn välja kläder från både flick- och pojkavdelningen.
 
- är du medveten om att barn värderas av samhället utifrån hur de klär sig.
 
- vet du att du inte alls måste ta på barnen bruna overaller för att göra dem könlösa och neutrala för det är inte det som är tanken och lösningen på könsrollsproblemet. 
 
- ger du barnen tillgång till hela regnbågen och lägger ingen värdering i vad olika färger "står för".
 
- hjälper du barnen att välja rätt kläder genom att skapa en garderob där de har tillgång till lekvänliga kläder som tillåter dem att utöva hela sitt lekregister.
 
Det låter väl rätt logiskt ändå?
 
Ett argument mot att klä sina barn genusmedvetet är att "om en lär sina barn att vara självständiga, tänkande varelser med goda värderingar och bra självkänsla samt självförtroende, är kläderna inte viktiga i sammanhanget ang. hur barnen mår i framtiden". I den bästa av världar är det såklart sant och det hade såklart funkat om vi aldrig gick utanför dörren, för problemet är bemötandet utifrån.
 
Hur mycket ett barn än uppfostras gott hemma och får goda, sunda värderingar med sig i ryggsäcken så kan hen inte hävda sig mot att samhället påverkar henom. Oavsett om föräldrar lär sina barn att vara fina människor och medmänniskor, så spelar det ingen som helst roll om du fortfarande klär ditt barn könsstereotypt. Kläderna har större inverkan än vad vi kan tro eftersom vi bemöts utifrån våra kläder och vårt utseende idag.
 
Jag vet själv att jag blir bemött på ett annorlunda sätt när jag går ut "kvinnligt och propert" klädd än när jag går ut bekvämt och mer neutralt klädd. Plockar jag fram och framhäver mina kvinnliga former, fixar håret, gör mig snygg, så kommer kommentarerna därefter. Jag ser "fräsch ut", "snygg, härlig, välmående, fin, vacker, blabla" ut. De kommentarerna kommer inte när jag går runt i leggings, håret i slarvtofs, en stor myströja och osminkad. Även om jag i grunden har samma utrstrålning och är exakt samma person innanför så uppfattas jag inte som det. Enkel logik utifrån det blir alltså - hur tusan blir det när ett lättpåverkat barn utsätts för detta?
 
Om en pojke enbart kläs i tuffa, coola kläder med lös passform och läskiga tröjtryck så får han ofta höra just att han är "tuff, cool, sportig, snabb, häftig" och andra typiskt pojkiga egenskaper och utifrån det skapas såklart en tro hos pojken att dessa egenskaper är de enda eftersträvnadsvärda för honom. Likadant blir det för flickan som enbart kläs typiskt flickigt i ljusa snälla färger, tajta byxor, kjolar som är svåra att leka, klänningar de måste vara rädda om osv osv. De får höra hur "fina, söta, gulliga" de är och andra typiskt tjejiga saker. Hon lär sig på samma sätt som pojken att det är det som ger komplimanger. Och komplimanger vill väl alla ha?
 
Istället för att bara ge barnen tillgång till det typiskt flickiga och pojkiga vill jag, och andra genusmedvetna med mig, ge barnen hela registret och genom att välja bort vissa kläder och attribut ta bort förväntningarna som kommer med ett kön och de inlärda könsrollerna. Genom att ge barnen de fina värderingarna, självförtroendet och rätten att uttrycka sig själva och samtidigt ge dem chansen att få vara BARN så är jag övertygad om att vi skapar fina människor.
 
Och nej, det är inte fel om en flicka vill ha på sig rosa och en pojke vill ha på sig blått - men visa att ALLA möjligheter är rätt istället för att det bara finns ett rätt, och säg för guds skull aldrig "nej, det där är för pojkar/flickor" för det sätter såna jäkla djupa spår att det knappt är sant och det minskar barns möjligheter att i framtiden skapa sitt sociala kön, vilket kanske inte alls stämmer överens med det biologiska.
 
 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Så himla bra inlägg som beskriver det hela så jäkla bra för folk som inte förstår det här med genusmedvetenhet!

Svar: Tack Emelie, vad glad jag blir!
Matilda Karlsson

2014-02-23 @ 23:20:56

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback