Middagstipset - soppa värmer fint i magen

Jag hittade ett sopprecept inne hos UnderbaraClara här om dagen och efter att ha tillbringat halva dagen på Halkbanan idag kändes det fint med en värmande soppa som dessutom gick snabbt att koka ihop.
 
Soppan i fråga kallas för Nikkaluoktasoppa och jag antar att det är en klassiker i de norrländska bondeköken, men som Clara gjort sin tolkning av. I soppan är det färs (av valfri sort), lök, vitlök, vitkål, tomatpuré, soja och lite annat smått och gott. För mig som undviker allt för stärkelserik mat just nu pga magkrångel och sockeravvänjning blev den här soppan verkligen en fullpott i innehållsväg.
 
Kika in hos Clara och kolla in receptet tycker jag - från start till tallrik tog soppan ungefär en halvtimme att göra iordning och det är väl helt perfekt en vardagskväll? Vi åt den med en klick fet créme fraîche i och Fredrik med en smörgås på sidan. Bra vardagsmat! Känner att detta redan blivit en ny favorit som kommer återkomma i vårt hem. Pricken över i:et är dessutom att det blir en rejäl sats med soppa som räcker till några matlådor när hushållet bara består av två personer.
 
Jag får be om ursäkt för grynig Instagrambild men det hinns inte med så mycket annat när en är hungrig som en varg.. ;)

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback