Varför jag behöver feminismen

Det har varit mycket feministdiskussion på nätet den här veckan efter Blondinbellas utspel där hon raljerade om att feminister är ett gäng vita, kränkta kvinnor som över ett glas vin sitter och kommer på saker att vara arga över. De hatar män osv osv osv.
 
Hur många gånger som helst har jag hört detta, men det var nytt att höra en tjej i min egen ålder säga det. Vanligtvis är det nämligen medelålders vita heteromän (de privilegierade, normen) som säger dessa saker om feminismen. De säger att Sverige är ett av världens mest jämställda länder, att feminismen är ett rabiat påhitt från bittra kvinnor, att löneskillnader BARA har att göra med arbetsinsats för "på miiiiiiiitt jobb får minsann aaaaaaaalla lika mycket lön oavsett kööööön". Jag har även fått höra att jag hittar på att det finns normer, strukturer och en könsmaktsordning i Sverige idag 2014. Det är tamejfan inte klokt.
 
Det är inget jag, vi, hittar på. Det är fakta.
 
Det är fakta att kvinnor får lägre ingångslöner än män inom vissa yrken trots samma utbildning och förutsättningar.
Det är fakta att kvinnor blir misstrodda i rätten vid våldtäktsfall efter våldtäktsfall där våldtäktsmannen får gå fri.
Det är fakta att kvinnors kroppar blir objektifierade hela tiden, varje dag, överallt.
Det är fakta att majoriteten av människor som har ätstörningar är kvinnor
 
Det är inte precis så att jag har hittat på allt det där och sitter hemma och kommer på saker jag kan vara arg på "för att det är kul". För det är så himla ruttet att vara arg ska ni veta, men tyvärr är det så att varje varje varje dag som jag bär med mig den feministiska kampen innebär det också att jag blir förbannad över hur inskränkt vårt land är. Sverige som ska vara "sååå stolta över att vi är såååå jämställda" har hamnat i någon form av bekvämlighetsposition. Bara för att vi är mer jämställda i Sverige än i många andra länder har Sverige lutat sig tillbaka som i någon form av självbelåtenhet och slutat jobba för jämställdhet för "NU HAR DET JU GÅTT FÖR LÅNGT! HEN OCH HEN OCH HELA HELVETE!?!" Som UnderbaraClara skrev här om dagen:
 
"Om jämställdheten i Sverige gått för långt skulle det betyda att kvinnor nu plötsligt besitter all den makt och det ekonomiska inflytande som män haft i tusentals år. Fast då skulle det ju inte vara jämställdheten som gått för långt. Utan då skulle det ju ha blivit ojämställt. Men än så länge dröjer det tills pendeln är ens i närheten att slå över åt det hållet. Kikar man  på SCBs färska statistik i frågan så blir det snart uppenbart att jämställdheten inte gått för långt. Inte ens nästan."
 

Vi är inte färdiga än i Sverige. Feminismen behövs, nu, varje dag, hela tiden. Om ni inte förstod det ovan kan jag ge er några exempel ur min vardag varför jag behöver feminism:

- för att jag fortfarande, trots att jag anser mig vara relativt obrydd, tänker en extra gång innan jag i ett socialt medie publicerar en bild på mitt osminkade ansikte.
 
- för att jag har dagar när jag tänker att "någon gång ska jag också bli sådär härligt smal och snygg som 'valfritt namn på kvinnlig mediaprofil'".
 
- för att mina armbågar varenda sketen flygresa blir nerputtade från armstöden av mannen/männen som sitter bredvid. *vuXnA mäN NeEd ThEiR SpAcE så maka på dig din lilla flicksnärta*
 
- för att äldre män gör mig till "lilla gumman", nonchalerar och exkluderar mig ur samtal där jag förväntas vara novis bara pga mitt kön.
 
- för att jag på somrarna rakar mig under armarna trots att jag egentligen tycker det är skönast att låta bli.
 
- för att jag hela min skolgång uppmuntrats som "duktig flicka" vilket förföljt mig hela livet och fått mig att gå in i väggen.
 
- för att män som inte har inflytande i mitt liv anser sig ha rätten att säga åt mig vad jag bör göra med mitt liv och min framtid.
 
- för att jag är rädd när jag går ensam i mörkret, rädd för att bli för full på ett uteställe, rädd för att möta killgäng på stan. PGA allt skit som händer när killar uppfostras till att kunna göra vad de vill utan konsekvenser. PGA att våldtäktsmän frias och jag som tjej skulle få gå skamfylld resten av mitt liv om någon skulle ge sig på mig.
Till och med om jag låg däckad i en buske skulle en kille kunna ge sig på mig och jag skulle (om jag vågade anmäla) få frågor som "vad hade du på dig? Var du full? Sa du verkligen ifrån?" och kunna bli misstrodd. Kunna tas för att jag "bara anmäler för att sätta dit" eller "killen förstod inte att du verkligen inte ville, du sa inte ifrån?". NÄ FÖR JAG LÅG DÄCKAD I OCH KUNDE INTE PRATA PGA SPYA I HELA HALSEN.?!?!
 
 
Mvh arg, orakad feminist (osminkad också!)

Kommentarer
Postat av: Mormor

Heja Matilda ! Älskar dej !
Allt detta borde inte ens behöva diskuteras, Idag är tjejerna i skolan "duktigare" (hu) och har bättre skolresultat än killarna. killarna har samtidigt bördan på sig att de måste vara "tuffa o coola" också, trots sämre kunskaper gör killarna "karriär" enklare.
På mitt Kylskåp sitter liten tavla med:
Vad än en kvinna gör
måste hon alltid göra det två gånger
så bra som en man
för att bli betraktad som hälften så bra.
SOM TUR ÄR, ÄR DET INTE SVÅRT !

Svar: Du är så klok mormor och en sann förebild! Älskar dig! <3
Matilda Karlsson

2014-02-16 @ 15:29:32

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback