Bacillerna segrade

Den här vintern har jag haft en himla tur med sjukdomar. Jag har inte varit särskilt jättesjuk och inte gått och varit småförkyld som jag annars har en tendens att vara hela vintrarna. Men så är det ju klart att så fort våren blottar sitt soliga plyte så hoppar bacillerna på mig som flugor på en koskit.
 
Så nu ligger jag här i soffan och småhuttrar med ett huvud som väger tonvis och en hals som svider. BLÄ. Tursamt nog gjorde jag en rejäl sats med soppa till middag igår som jag kan värma och sörpla ner i lill-hals'n idag.
 
Soppan i sin tur blev en väldans trevlig sådan. Grundidén hittade jag på någon receptbank på nätet och sedan modifierade jag soppan efter eget tycke och smak såklart. Såhär gjorde jag:
 
Soppa med rotsaker och torsk, 4 portioner
 
400 g torsk
4 stora potatisar
1 liten palsternacka
3 morötter
1 gul lök
1 liter vatten
2 fiskbuljongtärningar
2 dl créme fraîche
0,5 dl fryst, finhackad dill
cayennepeppar
salt & peppar
 
Skär torsken i tärningar i valfri storlek. Skala och hacka rotsakerna i lagom stora sopp-bitar (typ 2x2 cm). Finhacka löken. Fräs löken lite lätt i en smörklick i soppkastrullen. Häll på vattnet, lägg i buljongtärningarna och ha i rotsakerna. Låt koka under lock på svag värme i ca 20 min.

Blanda ner créme fraîchen och dillen och låt soppan koka upp igen. Lägg slutligen ner fisken och låt den sjuda med i soppan några minuter. Toppa och smaka av med cayennepeppar, finmald svartpeppar och salt.
 
Toppen på soppan hade förstås varit en skvätt citron men i brist på detta fick det funka ändå. Bra och god vardagsmat!
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback