Ett enkelt go-bröd till veckan

Hoppas ni har haft en bra helg! Jag inledde helgen tillsammans med Erica, precis enligt vår nyskapade tradition. Fredrik var och spelade kort och då passade det bra för oss att ha en middagsdejt med enormt god fisksoppa, vitt vin, och en vit chokladkladdkaka med hallonröra till efterrätt. Till soppan bakade jag ett bröd som gick riktigt snabbt att ordna ihop och det blev mycket av en sats!
 
Receptet är enkelt och jag hittade det på Mitt Kök. Du finner det även nedan, med mina små justeringar.
 
Till 20 stycken frallor/småbröd behöver du:
 
- 50 g jäst
- 5 dl fingervarmt vatten
- 3 msk valfri olivolja
- 2 msk sirap eller honung
- ca 12 dl mjöl (jag använde ca 4 dl grahamsmjöl och resten vanligt vetemjöl)
- 1 tsk salt
 
Lös upp jästen i vattnet och rör ner olja och sirap. Blanda ner grahamsmjölet och ha sedan i lite vetemjöl i taget tills degen känns lagom fast. Ta upp degen på mjölat bord och knåda ordentligt tills degen är spänstig och glansig. Det tar ca 10 min. Gör en liten grop i degen, häll i saltet och knåda in det i degen under ett par minuter.
 
Om du har bråttom: häll upp lite hett vatten i diskhon och ställ ned bunken som du täckt med plastfolie, så jäser degen snabbt och fint på ungefär 25 minuter. Om du har längre tid kan du skippa varmvattenbadet och låta degen jäsa under bakduk som vanligt, ca 45 minuter.
 
Sätt ugnen på 225 grader och baka ut degen till 20 småbröd eller frallor i valfri form jag gjorde mina lite avlånga med småspetsiga ändar. Låt jäsa på plåt under bakduk eller plastfolie ca en halvtimme. Snitta bröden på diagonalen med en vass kniv och pensla ev. med vatten för hård skorpa. Grädda 12-15 minuter och låt svalna på galler utan bakduk.
 
Avnjut med ett gott kryddsmör och mycket flingsalt!
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback