Recept: Rabarberdricka i världsklass

Idag har det kikat in himla många nya ansikten här, tack vare att min kära vedhylla legat på blogg.se-sidan hela dagen. Kul! Jag tackar och bockar ödmjukast och hoppas att ni trivs och vill stanna :) Välkomna!

 
Nu på kvällskvisten när yttertemperaturen hade sjunkit till arbetsduglig nivå såg jag rabarberna ute i trädgården och kände att det banne mig måste bli en omgång saft innan de största blivit alldeles för träiga och tråkiga. Jag tog rätt på de allra största bjässarna och gjorde en sats och lät de små spädisarna vara kvar för pajer och marmelad (och såklart ännu mer saft). 
 
Receptet är världens bästa, om jag får säga det själv, och det kommer från mormor. Häpp!
 
Rabarber- och citrondricka:
 
3 kg hackade, rensade rabarber (passa på att använda de som vuxit sig lite för stora för att göra paj och marmelad på. De passar utmärkt till saft)
3 citroner
3,5 l vatten
2,5 kg strösocker
30 g vinsyra
 
Rensa och slanta rabarberna till halvcentimetertjocka bitar. Tvätta och skiva citronerna i tunna skivor. Varva rabarber och citronskivor i ett stort kärl och koka upp vattnet. Häll vattnet över rabarberna i kärlet, lägg på ett lock, låt svalna och ställ sedan på sval eller kall plats för att dra i två dygn. 
 
Efter två dygn är det dags att sila av saften i silduk under några timmar. Resultatet blir en fantastisk, klarröd vätska som du ska röra ner socker och vinsyra i. Rör och rör och rör tills allt socker löst sig och häll sedan upp på flarror. Om du häller upp på plastflaskor går det utmärkt att frysa in!
 
Drickan avnjuter jag både svagt blandad som måltidsdryck och som svalkande, söt saft med is och citronskivor i. Sommarens bästa!
 
 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback