Hon, HEN & han

Hur ska pronomet "hen" användas? Varför finns det? Vem kom på det? Varför räcker det inte med "hon" och "han"?
 
En av de hundrasjuttioåtta gånger jag öppnade min Facebook-app på telefonen idag så fick jag se en status som uttryckte avsky mot "hen" som rentav blivit ett begrepp. Statusen uttryckte att det bör räcka med att vi får vara tjejer och killar, "som vi alltid har varit". Jag som är en användare av "hen" blev lite fundersam över det uttryckta och började genast reflektera över mitt eget användande.
 
Hen är ett ord som uppkommit för att fylla alla de språkliga och sociala hål som många upplever har funnits. Ett ord för de som inte vill tillhöra ett kön, ett ord som tar bort förväntningar som följer med könsnormer, ett ord att använda i könsneutrala texter etc etc.
 
Jag tycker hen är ett toppenbra ord. Dock vet jag inte om jag har vant mig vid att använda det som ett tredje kön, även om jag fullständigt accepterar de som vill använda det så. För mig är hen ett fantastiskt ord att använda när jag skriver eller pratar och inte vill att könsnormer ska forma uppfattningen om det jag skriver eller säger, exempelvis när jag skriver här i bloggen.
 
Tänk er att jag skriver om en händelse som hänt: någon har varit sjukt otrevlig emot mig, förnedrat mig fullständigt och jag berättar om det men vill ändå värna om personens integritet och inte hänga ut henom. Om jag skriver om den otrevliga personen som "hon" eller "han" så vinklar och uppfattar ni den händelsen åt det ena eller andra hållet. Omedvetet - på grund av de invanda normer som följer med könet och dess förväntningar. Det är ett faktum att ni gör det (och det gör såklart jag också när jag läser en text eller hör något berättas). Där gör "hen" nytta genom att låta personen i fråga vara neutral och framför allt låta min upplevelse vara min. Annars skulle den tyvärr bli styrd av att ni blir styrda pga könet på människan i fråga. Förstår ni vad jag är ute efter?
 
Hen är också ett bra ord rent språkligt för alla som någonsin skriver, allra helst för alla som sitter och skriver skoluppsatser, rapporter eller andra texter där exempel ingår. Hur många gånger har ni suttit och skrivit "blablabla hon/han blablablabla honom/henne blabla"? Använd hen istället. Texten flyter lättare och ni slipper hålla på och skriva onödigheter som ändå bara ser fula ut.
 
Vad tycker ni om hen?
 
 
 
 
 Den första bilden som kommer upp när man googlar "hen". 

Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback