Slutspurten av julfix

Sen i tisdags har jag varit tillbaka på uppländsk mark och första stoppet gjorde jag hos pappa. Där var det ett dygn av full rulle med kattunge, terrier, och lilla lillebror på 1,5 år. Dessa tre små vildingar höll mig verkligen igång kan jag säga!
 
Nu är jag i Stav och är mätt i magen efter en av mig lagad middag som bestod av ugnsstekt lax på mormors vis. En laxsida fick steka med skinnet uppåt i 200 grader i en ugnsfast form ca 20 min. Sedan ut med laxen, av med skinnet och på med salt, citronpeppar, ett par nypor dill och 3-4 dl grädde. In i ugnen igen och "gratinera" en kvart. Lätt som en plätt! Vi åt laxen med lättsaltad kokt potatis och en citronskiva. Göttigt och bonnigt enkelt.
 
Efter maten har jag med Abbes och Elins hjälp bakat ut en saffransdeg som jag slängde ihop. Saffranssnurror väntar på att få komma in i ugnen och ska lagom till de ska äts penslas med smält smör och doppas i strösocker.
Det här sista fixet alldeles innan jul älskar jag. Sista veckan av småpyssel, knåpande, bakande, allt. Saffransbröd bakas för mellandagarnas fikastunder, lakritskola kokas, ett par juliga kuddfodral blir äntligen färdigsydda, julklappar slås in... Åh.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Puss hjärtat! ❤️

2013-12-19 @ 21:22:51

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback