Jag och mitt turbanpannband

Som jag skrev i förrgår så har jag snabbstickat mig ett varmt och gosigt pannband i Järbo garns "Raggi" som är ett tjockt raggsocksgarn med 70% ull och 30% polyamid. Eftersom det inte bara är ull så blir det inte så stickigt för en stick-känslig mes som jag. Det är världens enklaste mönster som faktiskt vilken stick-nybörjare som helst klarar av då det bara består av en lång stickad korv av räta och aviga maskor. Korven viras sedan ihop så den blir som i två varv och så sys skarven ihop på baksidan.

Beskrivningen kommer också från Järbo garn och går till ungefär såhär:

Lägg med stickor 5,5 eller 6 upp 16 maskor.

Sticka varv 1: 6 rm, 4 am, 6 rm
Varv 2: 6 am, 4 rm, 6 am

Upprepa 1-2-1-2-1-2 osv tills "korven" mäter ca 120 cm (eller passar två varv runt ditt huvud). Pressa korven (exempelvis genom att ta strykjärnet på lägsta möjliga värme och pressa försiktigt på baksidan/avigsidan) så den rätar ut sig lite och sy sedan ihop ändarna. Sno ihop körven två varv runt huvudet och njut av värmen som infinner sig i lill-huv'e. KLART! Det tog mig en eftermiddag.

rm=räta maskor
am=aviga maskor


Kommentarer
Postat av: Ebbis

Lyckas man även om man är innan nybörjare? 😂

Svar: Haha! Ja det tror jag faktiskt, vi kan ha skype-stickskola!
Matilda Karlsson

2013-10-25 @ 19:54:21

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback