Trolleri trollera

Igår gjorde jag något som jag inte gjort sen jag var riktigt liten och var hemma hos farmor. Jag gjorde en sats trolldeg! Nu ska jag dock inte sitta och plåttra ihop små gubbar och allt vad jag nu gjorde när jag var liten, utan nu är det dags för fin-pyssel.
 
I tidningen jag köpte igår fanns det helt vansinnigt fina saker gjorda av helt vanlig trolldeg. Det var servettringar, ljusstakar och girlander med stjärnor - supersnygga och väldigt stilrena då de på exemplen i tidningen hade målat trolldegen vit med hobbyfärg efter att den torkat. Än så länge ligger min deg och vilar i kylen men i morrn kan jag nog inte hålla mig ifrån att testa den lite. Om detta blir så bra som tidningen utlovar kommer det vara världens bästa budget-pyssel alltså, med tanke på att det inte precis är några dyra material som behövs.
 
1 liten sats trolldeg:

- 4 dl vetemjöl
- 2 dl varmt vatten
- 2 dl salt
- 1 msk matolja
 
Blanda ner saltet i det varma vattnet så det löses upp någorlunda. Rör sedan ner mjöl och matolja och knåda rejält till en smidig deg. Plasta in degen och lägg den i kylen för att vila ett par timmar. Sen är det bara att leka loss och de färdiga "figurerna" får torka i 100° varm ugn i 4-10 timmar beroende på hur tjocka/stora figurerna är.

Kommentarer
Postat av: Mormor

Du borde skaffa ett dagbarn !
Sätt upp lappar att barnvakt finns !
Kramar !

2013-10-22 @ 23:57:02

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback