Återvinning när den är som bäst - pysseltips!

Igår vid nio på kvällen fick jag ett ryck sådär som jag kan få ibland. Ett pysselryck. Jag hade en glasslåda med massor av ljusstumpar som låg och skräpade. Stumpar efter helt vanliga stearinljus som suttit i vår kandelaber, men som nu var totalt oanvändbara göra-om-bara.
 
Så vad gjorde jag då? Jo, jag tog mina små ljusstumpar samt två stycken lite längre ljus som hade blivit avbrutna på mitten. De två långa ljusen bröt jag av på ytterligare ett par ställen och kunde då när ljuset kexats sönder få ut själva veken ur dem. Yeah!
 
Allt stearin lade jag i en rostfri, oömtålig skopa (hade dock föredragit en stor konservburk), som jag satte över vattenbad på spisen. Under tiden stearinet smälte plockade jag fram ett par kaffekoppar från 60-70-talet (som jag hittat i mormors källare) och förberedde dem på sitt nya liv. Mitt i koppens botten satte jag en klick lim med limpistolen, tryckte fast ena änden på en ljusveke, och tog sedan en penna och knöt fast andra änden i för att hålla veken lodrät.
 
När stearinet smält helt plockade jag upp de små vek-stumparna som frigjorts och nu låg och badade, och hällde ner stearinet i kopparna. Sedan var det bara att låta det stelna och VIPS hade jag två fantastiska koppljus istället för en låda med stumpar! Pris: NOLL kronor.

En dålig in the moment-bild
 
Se så fint det bidde!

Kommentarer
Postat av: Frida

Du är ju bara bäst!! Så himla fina!!!
Vilken kanonbra ide!!❤️

Svar: Hihi, tack! :D
Matilda Karlsson

2013-09-26 @ 15:03:18
Postat av: Elsa Sq (F:s Mm)

Du är ju så uppfinningsrik o. stannar inte vid tanke - utan du bara sätter igång. Min beundran. Kram!

Svar: Tack Elsa! Stor kram till dig!
Matilda Karlsson

2013-09-28 @ 14:47:00
Postat av: Annika

Wow, jätte fint :)

Svar: Tack! :)
Matilda Karlsson

2013-10-08 @ 15:19:25
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: BYSMJ

ååå fiffigt ju, jätte fint med!

Svar: Tack snälla!
Matilda Karlsson

2013-10-08 @ 15:27:29
URL: http://bbysmj.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Fint! Tack för tipset! = )

Svar: Tack! Och varsågod! :)
Matilda Karlsson

2013-10-08 @ 15:29:22
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: linnaea

ÅHH vad fint det vart, måste verkligen göra det någon gång!!!

Svar: Tack! Jaa gör det, enkelt snabbt och fint!
Matilda Karlsson

2013-10-08 @ 15:38:09
URL: http://tjugondeiandra.blogg.se
Postat av: Pene

Vilken härlig inspiration! :D Riktigt fint blev det! :D

Svar: Tack snälla! :D
Matilda Karlsson

2013-10-08 @ 16:10:48
URL: http://passionemscribendo.blogg.se/

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback