Frys'n full'i vaniljbulla'

Dagens aktivitet var en av mina favoriter: bullbak. Och inga dröniga torrbullar med för mycket kanel i här inte, nä vaniljbullar är det som gäller för hela slanten. Det blev både vanliga småbullar och längder i mormor-stil. Att klippa bullängder med mormor är ett barndomsminne som är rotat, men jag har inte precis fått upp samma tempo som mormor har. *schvipp, scvhipp schvipp* säger det och så är hela längden klippt, vikt vänster-höger-vänster-höger och klar innan jag hinner blinka (när hon gör det alltså). Jag ligger i lä där.

Receptet är det vanliga standardreceptet som står på varenda mjölpåse men knepet är att inte smälta smöret utan ha i det i rumstempererade tärningar efter att jästen lösts upp av mjölken, och även ha i ett ägg i degen. Jag skippar även kardemumman i degen och snålar verkligen inte på smör och vaniljsocker i fyllningen...


Kommentarer

Kommentera något vetja, så blir jag glad!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/hemsida:

Kommentar:

Trackback